محققان از روش آنالیز داده های بزرگ برای کشف تاثیر ملاتونین به عنوان درمان احتمالیCOVID-19  استفاده کردند

9  نوامبر 2020- نتایج یک مطالعه جدید تحت هدایت محققان کلینیک کلیولند نشان داد که ملاتونین، هورمونی که چرخه ی خواب-بیداری را تنظیم می کند و معمولاً به عنوان داروی کمکی خواب بدون نسخه پزشک استفاده می شود، می تواند یک گزینه درمانی مناسبی برای COVID-19 باشد.

همانطور کهCOVID-19 ، همچنان در سراسر جهان گسترش می یابد، به ویژه با افزایش موارد ابتلا، که برخی آن را "موج سقوط" نامیده اند، تغییر کاربری داروهای موجود که قبلاً توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای اهداف درمانی دیگری تأیید شده اند، همچنان کارآمدترین و کم هزینه ترین گزینه ها برای درمان یا پیشگیری از این بیماری هستند. طبق یافته های منتشر شده درPLOS Biology ، یک پلتفرم جدید مبتنی بر هوش مصنوعی، توسط محققان موسسه تحقیقات Lernerابداع شده است که به شناسایی داروهای احتمالی که می توان از آنها با تغییر کاربری علیه COVID-19 استفاده نمود، کمک می کند. این پلتفرم ملاتونین را به عنوان یک کاندیدای امیدوار کننده معرفی کرده است.

تجزیه و تحلیل داده های بیماران از مرکز ثبت COVID-19 در کلینیک Cleveland همچنین نشان داد که استفاده از ملاتونین با تقریباً 30 درصد کاهش احتمال آزمایش مثبت برایSARS-CoV-2 (ویروسی که باعث COVID-19 می شود)، پس از تنظیم نتایج برای سن، نژاد، سابقه استعمال دخانیات و بیماری های هم آیند مختلف، ارتباط دارد. کاهش احتمال آزمایش مثبت برای ویروس در میان آمریکایی های آفریقایی تبار، هنگام تنظیم برای متغیرهای مشابه ، از 30 به 52 درصد افزایش یافت.

پرفسورFeixiong Cheng ، از موسسه پزشکی ژنومیک کلینیک کلیولند و نویسنده اصلی این مقاله، گفت: بر اساس این یافته ها ما به افراد توصیه نمی کنیم که مصرف ملاتونین را بدون مشورت با پزشک خود شروع کنند. مطالعات مشاهده ای در مقیاس بزرگ و آزمایشات کنترل شده ی تصادفی برای تأیید منافع بالینی ملاتونین برای بیماران مبتلا به  COVID-19بسیار مهم است، اما ما در مورد ارتباطات کشف شده در این مطالعه و فرصت بررسی بیشتر آنها هیجان زده هستیم.

در اینجا، محققان از روش های پزشکی شبکه ای و سوابق الکترونیکی سلامت بیماران در مقیاس وسیع در کلینیک کلیولند برای شناسایی تظاهرات بالینی و پاتولوژی های مشترک بین COVID-19 و سایر بیماری ها استفاده کردند. به طور خاص، آنها نزدیکی بین ژن ها / پروتئین های میزبان و آنهایی که با 64 بیماری دیگر در چندین گروه بیماری (سرطان بدخیم و بیماری های خودایمنی، قلبی عروقی، متابولیکی، عصبی و ریوی) مرتبط هستند، را اندازه گیری کردند، جایی که نزدیکی بیشتر، احتمال بالاتری از ارتباطات پاتولوژیک بین بیماری ها را نشان می دهد.

آنها به عنوان مثال دریافتند که پروتئین های مرتبط با سندرم پریشانی تنفسی و سپسیس، دو علت اصلی مرگ در بیماران مبتلا به COVID-19 شدید، بسیار با چندین پروتئین SARS-CoV-2 در ارتباط هستند. دکتر چنگ توضیح داد: بنابراین، این به ما سیگنال می دهد که دارویی که قبلاً برای درمان این شرایط تنفسی تأیید شده است، ممکن است در درمان   COVID-19با تأثیر بر روی اهداف مشترک بیولوژیکی مفید باشد.

به طور کلی، آنها تشخیص دادند که بیماری های خودایمنی (به عنوان مثال بیماری التهابی روده) ، بیماریهای ریوی (به عنوان مثال بیماری انسداد ریوی مزمن و فیبروز ریوی) و بیماریهای عصبی (به عنوان مثال، افسردگی و اختلال بیش فعالی با کمبود توجه) شبکه قابل توجهی نزدیکی ازژن ها / پروتئین ها را باSARS-CoV-2  ، نشان می دهند، بر این اساس آنها 34 دارو را به عنوان کاندیداهایی برای استفاده با یک کاربری متفاوت شناسایی کردند که در بین اصلی ترین آنها ملاتونین قرار داشت.

پرفسورCheng ، ادامه داد: مطالعات اخیر نشان می دهد که COVID-19 یک بیماری سیستماتیک است که بر روی سلولهای مختلف، بافتها و اندامها تأثیر می گذارد، بنابراین شناخت پیچیدگی بر هم کنش ها بین ویروس و سایر بیماری ها برای درک عوارض مرتبط با COVID-19 و شناسایی داروهایی برای تغییر کاربری بمنظور مقابله با این بیماری، مهم است. مطالعه ما یک استراتژی پزشکی شبکه ای قدرتمند و یکپارچه برای پیش بینی تظاهرات بیماری مرتبط با COVID-19 و تسهیل جستجوی یک درمان موثر را فراهم نموده است.

منبع:

PLOS Biology, 2020; 18 (11): e3000970 DOI: 10.1371/journal.pbio.3000970

www.sciencedaily.com/releases/2020/11/201109152223.htm